Veien mot sesongen 2014

NM innendørs og tiden etter høyden

Etter jeg kom fra høydetreningen i Sør Afrika skulle man hente erfaringene fra høydetreningen. Jeg snakket med forskjellige folk som alle hadde reagert ulikt etter å ha kommet fra høyden. Det er ofte snakk om «når man får løftet», og erfaringene jeg hentet fra andre var at det kunne variere veldig. Det som gikk igjen var at man de første dagene etter høyden kan føle seg helt grei, deretter kommer noen tunge dager (dag 3-7), deretter bruker kroppen alt fra 3 dager til 2 uker før kroppen stabiliserer seg på et høyere nivå enn før man dro til høyden. Noen får løftet allerede etter 7 dager, klubbkamerat Sondre Dingsør fikk sitt løft 16 dager etter høyden etter noen tunge uker.

Jeg valgte å delta på NM innendørs førstkommende helg etter at jeg ankom Norge på tirsdagen. Jeg tenkte at reaksjonen på høyden er individuell, så hvorfor ikke bare slenge seg med og se hvordan det går. I år hadde jeg heller ikke ladet noe opp til innendørs NM. Mye rolig trening, en del terskel og en hardøkt i høyden er ikke nok for at jeg i det hele tatt skal nærme meg noe konkurranseform. Men kanskje var jeg heldig og kroppen superlett likevel under NM-helgen. Om det går dårlig er jeg i alle fall en erfaring rikere. Men som flere hadde forutsett fikk jeg høydesmellen rett i trynet og kroppen føltes helt rævva. 1500 meteren føltes grei fra start av, helt til farten økte, da hang ikke kroppen med i det hele tatt og jeg subbet inn til en fjerde plass. Jeg skjønte at 3000 meteren dagen etter kom til å bli tung også, men håpet var at det skulle løsne litt i alle fall og jeg kunne få til et bra løp. 3000 meter er jo en distanse hvor man kan støtte seg enda mer på den aerobe vintertreningen. Løpet ble likevel en tung affære. Det gikk ikke fort første kilometeren, men mer enn fort nok for meg. Jeg skjønte tidlig at det ikke kom til å bli noe toppløp, men jeg kjørte det jeg hadde den dagen, og det holdt til 3. plass og tiden 8.32. Utifra omstendighetene var jeg ikke skuffet over løpene ettersom det mest sannsynlig ikke var mer å forvente på forhånd.

Image

Ligger på 3. plass bak Tjalves eritreere. Foto: Kondis.no

Image

Pallen på 3000 meteren. Kårbø vant foran Grønnevig og meg. Foto: Kondis.no

Bortsett fra stive legger og en vond hofte trente jeg mye ukene etter NM. Kroppen var tung og treningen gikk rimelig dårlig. Den aerobe delen av treningen gikk tregere enn før jeg dro på leiren. Løftet, som jeg begynte å tvile på i det hele tatt skulle komme, kom ikke før 19 dager etter at jeg kom hjem. I innlegget fra Sør Afrika nevnte jeg puls fra langturer. For å bruke det som sammenligningsgrunnlag, hvor jeg skrev at jeg vanligvis hjemme ligger på «135 i puls på 4.50 fart pr. km, mens den her i høyden den første uken lå på 145 i 5.10 fart pr. km.» Nå, 19 dager etter høyden løp jeg langturer ned mot 4.30 med 132 i puls. Også terskeltreningen hadde hevet seg betraktelig. På 1000m kunne jeg løpe opp mot 7 sekunder fortere enn før. 

22. mars dro jeg til Portugal og Monte Gordo for en ny treningsleir i lavlandet. Siden jeg er på etterskudd kommer oppdatering derfra rimelig kjapt!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s